mBank a zvyšovanie poplatkov

Home / Novinky / mBank a zvyšovanie poplatkov

Prvá slovenská, čisto internetová banka mBank vstúpila na trh na konci roku 2007. Sú to teda presne tri roky pôsobenia, dá sa povedať že veľmi úspešného. Banka prekonala svoje predsavzadia v počte klientov a otvorených účtov, otázne je ale, do kedy si svoju popularitu aj udrží?

Žiadne poplatky (iba vo výnimočných prípadoch), 3 výbery na Slovensku zadarmo, v zahraničí úplne zadarmo, dostupný internet banking, zaujímavé úrokové sadzby, to všetko boli veľké plus, ktoré presvedčili desiatky tisíc Slovákov zmeniť banku, ale využiť služby okrem svojej banky aj mBank.

Nadšenie však netrvalo dlho, najprv meškania so spustením zahraničných platieb či kreditných kariet, potom prišla hospodárska kríza, ktorá výrazne znižovala úrokové sadzby nie len v mBank a keď už sa zdalo, že sa situácia upokojila, banka ohlásila, že mení sadzobník svojích poplatkov.

Problém by ani nebol v zmene, respektíve zavádzaní nových poplatkov, ale v tom, že banka sa od svojho vzniku prezentovala a profilovala ako banka bez kamenných prevádzok a preto bez poplatkov. Klienti k nej preto prešli, preto začali využívať ich služby. Zavedením dodatočných poplatkov (i keď nie všetkých sa tieto poplatky budú týkať) určite stratí skupinu klientov, ktorý ju práve preto využívali, pretože za podobnú cenu si už niektorí vedia otvoriť účet aj v kamennej banke so širšou ponukou služieb.

Banka teda postupne stráca svoju konkurenčnú výhodu. Ale ani to by nebol zásadný problem, keď sa však na to pozrieme z pohľadu reputačného manažmentu zistíme, že banka chtiac či nechtiac  vodila za nos svojich klientov, hlavne v období, keď česká mBank zaviedla nové poplatky, čo mobilizovalo klientov na Slovensku a dožadovali sa reakcie mBank na Slovensku. Nedočkali sa, mBank oznámila iba to, že v platnosti je cenník z 1.7.2010 a že keby sa niečo malo meniť, včas sa to klienti dozvedia.

A aj dozvedeli, ale iba pomocou PR správ a oficiálnym stanoviskom na blogu. Bez diskusie, nárazovo. V prípade obyčajnej kamennej banky by to bol štandardný postup, ale mBank je čisto internetová banka, profilovaná ako banka bez poplatkov a banka, ktorá žije a komunikuje na internete. Preto by v jej prípade bola vhodná diskusia s klientami, rozoberanie problému, vysvetlovanie- na to predsa sú fóra, blogy, weby, internet.  mBank nemá ako zákazníkov presvedčiť o svojich službách v reálnom (kamennom) živote, pretože nemá pobočky (ak nerátame mKiosky). Nemá ani obrovské rozpočty na reklamu, ako iné banky, nespúšťa novú microsite každý druhý mesiac, takže jediné čo jej ostáva je priama komunikácia s klientami cez internet. A práve tam si myslím, že má ešte nedostatky.

Juraj Sasko
Juraj Sasko
Juraj riadi agentúru VISIBILITY a jej projekty. Je podpredseda Asociácie digitálnych marketingových agentúr ADMA, večný optimista, pedant a peace maker.

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment