Pred časom sa na tomto blogu objavil krátky článok o nástrojoch pre monitoring internetu pre potreby reputačného manažmentu a vedenia si interných štatistík. Monitorovať internet je jedna vec, ale vedieť čo, ako a prečo monitorujeme a následne tieto údaje vedieť správne vyhodnotiť, to už je vec druhá a z pohľadu online reputačného manažmentu rovnako dôležitá.
Úplne prvým krokom k úspešnému online monitoringu je samotné pochopenie vlastných potrieb a cieľov. Ak nevieme, čo chceme docieliť monitoringom, tak potom je to vlastne úplne zbytočná činnosť. Cieľov môžeme mať hneď niekoľko, medzi základné patrí napríklad:
- Prieskum o tom, koľko sa o značke/produktoch/službách na internete hovorí
- Prieskum o tom, v akom zmysle/sentimente sa o značke/produktoch/službách hovorí
- Zisťovanie podielu na trhu (v zmysle všeobecnej diskusie na internete) v porovnaní s konkurenciou
- Identifikácia potencionálne najnegatívnejších/najpozitívnejších zdrojov
- Identifikácia stránok, kde sa (potencionálni) klienti najviac zdržujú
- Získavanie podkladov pre nasledujúce online kampane
- Náprava reputácie značky- čistenie internetu od negatívnych príspevkov
- Zlepšenie komunikácie a interakcie so zákazníkmi nie len na vlastných portáloch
Ak už máme určené ciele, veľmi dôležité je určiť si tie správne kľúčové slová, ktoré budeme monitorovať:
- Názov spoločnosti
- Názov služby
- Názov produktu
- Slogan
- Konkurenčné značky/služby/produkty
- Dôležité osoby v spoločnosti
- Všeobecné výrazy pre oblasť v ktorej podnikáme (napr. cestovné poistenie)
- Slová spojené s aktuálnou kampaňou (napríklad vianočka či dede v prípade mobilných operátorov pred vianocami)
Výber toho správneho nástroja je podstatný krok pre získanie relevantných, aktuálnych a komplexných dát, s ktorými sa dá už pracovať ďalej. Nástrojov nájdete desiatky, mnohé z nich sú zadarmo, treba otestovať pre svoje vlastné potreby, ktorý vyhovuje najviac čo sa flexibility, pokrytia a funkcií týka. Vo VISIBILITY sme zatiaľ najviac spokojní s nástrojmi Sysomos a Cision.