SOZA zaliezla pod zem alebo sila sociálnych sietí

Home / Offline reputačný manažment / SOZA zaliezla pod zem alebo sila sociálnych sietí

Rádio_FM nedávno medializovalo kauzu licenčných poplatkov fakturovaných SOZA (Slovenský ochranný zväz autorský) blogerom, ktorí na svojich weboch umiestnili YouTube video niektorého z interpretov, ktorý je zastupovaný práve SOZou.

To, či má pravdu SOZA alebo široká verejnosť riešiť na tomto blogu nebudeme. V každom prípade, mnohí ľudia už svoj jasný názor vyjadrili. Blog na reputation.sk sa venuje výhradne reputačnému manažmentu a prípad SOZA vs ľud je aj z tohto pohľadu veľmi zaujímavý.

SOZA má totiž svoju Facebook fanpage, kde sa do začiatku Mája 2011 nič zaujímavého nedialo. SOZA občas napísala krátky status a dostala jednu dve odpovede. Koniec koncov, ani fanúšikov tam nebolo veľa, takže nemal diskutovať kto. Všetko sa ale zmenilo po 20. Máji, kedy začali Likeovať fanpage SOZA ľudia, ktorí nesúhlasia s jej počínaním a aktivitami. Počet fanúšikov stúpol na takmer 300 a veľa z nich začalo vypisovať negatívne, častokrát až urážlivé komentáre na adresu zväzu, začali klásť otázky, jednoducho mali záujem komunikovať a vedieť, ako to všetko je, prečo robí SOZA to čo robí a podobne.

Zväž však krízovú komunikáciu cez Facebook vôbec nezvládol, pretože do dnešného dňa sa nikto ani len neunúval odpovedať či moderovať vzniknutú diskusiu. Ignorácia zo strany SOZA v najhoršej možnej situácii. V momente, keď sa ľudia o zväz zaujímajú, keď sa ho pýtajú a chcú vedieť viac, chcú vysvetlenia a SOZA sa k nim správa ako keby boli vzduch. Celá komunikácia SOZA na internete budú dojem v štýle “Zaplatťe nám čo najviac a choďte všetci do ri..”. A možno to tak ani nie je myslené, ale chýbajúce finančné reporty z minulosti, netransparentné financovanie, vyhrážky v podobe trestných oznámení, bizardné vyberanie poplatkov a v neposlednom rade ignorácia ľudí, ktorých sa tieto poplatky týkajú vedie k tomu, že sa SOZA posunie na okraj záujmu spoločnosti a kapiel, teda presne na opačný koniec toho, kde by reálne mala byť.

Sila davu sa však naplno ukázala, pretože SOZA nakoniec podľahla tlaku a vydala oficiálne vyhlásenie (PDF) o tom, ako ju všetci urazili a pristupuje na to, že za YouTube videjká zdielané na blogoch poplatky vyberať nebude. A dokonca chce s ľuďmi priamo diskutovať, no uvidíme, či to všetko pri tej diskusii a vyhlásení aj neskončí. Bohužial celá kauza bola zo strany SOZA z pohľadu reputačného manažmentu zaklincovaná veľmi nešťastne, zakázali totiž komentáre fanúšikov na ich fanpage a vymazali komplet všetky príspevky fanúšikov od začiatku aféry a to nie len videá ale aj neútočiace komentáre a otázky, na ktoré si ľudia žiadala odpovede. Veľmi smutný záver..

Juraj Sasko
Juraj Sasko
Juraj riadi agentúru VISIBILITY a jej projekty. Je podpredseda Asociácie digitálnych marketingových agentúr ADMA, večný optimista, pedant a peace maker.

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment